woensdag 23 januari 2008

Groene jongens

Het zijn de longen van moeder aarde, verklaarde mijn leeraar natuurwetenschappen in de tijd. Zonder bomen geen zuivere lucht, geen zuurstof en geen leven. Met deze toch wel wijze woorden ben ik zonder nadenken een natuurbeest geworden. Of misschien had mijn vader dit stiekem doorgegeven zonder nadenken. Ook herinner ik zijn woorden: de natuur is van iedereen, maar begin bij jezelf. Natuurlijk was ik als tiener het daar niet altijd mee eens. Ik dacht: een natuurvereniging. Dan sta je sterk. Dan heb je een stem in deze grote wereld. Dat waren onze meningsverschillen. Tot vandaag. Het stond in grote dikke vette letters gedrukt (had mijn vader met grote en oplettende ogen uit de hemel gekeken en gezonden naar de krant) ?Dacht ik. 'Groene jongens, grootse ontbossers'. Las ik. Natuurbeschermers ? Natuurvernietigers. VZW Natuurpunt blijkt het noorden kwijt, als ik lees dat ze heel wat woud hakken in België. Wat bezield deze groene jongens, die bomen met wortel en al uitrukken. Onze longen, onze zuivere lucht, onze zuurstof. Ik denk: de natuur is van iedereen, maar begin bij jezelf. Wijze woorden vader!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Toch kan enige nuancering hier op zijn plaats zijn. Ik meen mij te herinneren dat het hier ging om een actie waarbij exoten uit een aantal bossen werden verwijderd. Exoten die niet alleen de inheemse flora, maar ook de inheemse fauna het leven moeilijk maken.
Maar waar ik het wel mee eens ben, is dat dergelijke 'exotenkapacties' met veel meer informatie naar het brede publiek zouden moeten gepaard gaan, zodat duidelijk wordt waarom een 'mooie' Amerikaanse eik moet verdwijnen, en de 'saaie' zomereik wel mag blijven staan.

jo. 'book of shadows' zei

Ik vertaal gewoon de mensen uit Averboden. Natuurpunt staat voor behoud van natuur. Heb een link van het oorspronkelijke verhaal. http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=OJ1N0GVQ&PostCode=3270

Groetjes

Regina zei

Ik ben het met je eens. Onvoorstelbaar dat sommige mensen meewerken aan het vernietigen van de natuur, zonder ook maar last van gewetensbezwaren te hebben. Als iedereen eens bij zichzelf begon, zag het er een stuk beter uit.

Anoniem zei

Je zegt dat je gewoon het oorspronkelijke artikel weergeeft? Nochtans lees ik daar (zoals ik al vermoedde): "'We dunnen de bossen uit, net zoals dat vroeger gebeurde', stelt Noah Janssen van Natuurpunt. 'Alleen zullen we nu de den wegnemen en de loofboom laten staan, in plaats van het omgekeerde. Zo zal het bos stilaan omvormen tot een inheems loofbos.'"
Hoewel de Kempen een paar eeuwen geleden inderdaad is omgevormd tot een 'naaldhoutfabriek', is een monocultuur van dennen echt niet de oorspronkelijke en inheemse bosvorm in de Kempen. Integendeel: De enige naaldbomen die hier van nature voorkwamen, zijn de taxus en de jeneverbes.
Een bos dat voornamelijk uit dennen bestaat, is ecologisch zeer weinig waardevol, en biedt het inheems dieren- en plantenleven weinig kansen.
Nogmaals: ik vind absoluut dat Natuur.punt zou moeten zorgen voor duidelijker voorlichting van het publiek, maar het uiteindelijke doel van hun acties kan de natuur in de Kempen alleen maar rijker maken.

jo. 'book of shadows' zei

Hallo Anne,

blijkbaar hebben wij een heel andere kijk op de natuur.

Vlaanderen moet weten dat die 'groene jongens' op dit moment bezig zijn een stevig deel van het woud te hakken.
Ze doen dat ook met andere bossen.
En dan klagen ze in hun ledenboekje dat Vlaanderen toch zo bosarm is. 600 hectare telt het zogenaamde Averbodebos. En als het van de VZW Natuurpunt afhangt, blijft daar binnenkort nog goed 75%van over.
Van de rest maken ze heide. Het bos dat we hier altijd gekend hebben, verdwijnt. Met dank aan Natuurpunt.
Natuurbeschermers noemen die zich. Een tiental hectaren is al gerooid, nog vele tientallen zullen volgen.
Naar wat ik hoor hanteren ze een kaart van vele honderden jaren oud als leidraad.
Met alle respect, maar de middeleeuwen zijn toch écht over and out, hé.

Natuurpunt viseert vooral de Corsicaanse dennen waarmee het bos volstaat. «Een uitheemse soort. Dat klopt».
«Maar één die al meer dan een eeuw hier gedijt en geen andere soorten verdrukt.
Goed geïntegreerd want van de Corsicaanse den werd de stam gebruikt als stut in de Limburgse mijnen.
Die bomen met wortel en al uitrukken, noem ik een onversneden vorm van 'boomracisme'.
Als dit met mensen zou gebeuren, lag er allang een cordon sanitaire rond Natuurpunt».

Ook de jagers maken zich zorgen. «Natuurpunt is stilaan de grootste ontbosser van Vlaanderen.
Ik hoor dat veel mensen ontevreden zijn over de gang van zaken in Averbodebos.
Maar ook elders gebeurt het», zegt Bert Boets van de Wildbeheerseenheid Zuiderkempen.
Natuurpunt zelf nuanceert en weerlegt de kritiek.
«Wij herstellen het landschap van Averbode inderdaad volgens een abdijkaart uit 1640», zegt woordvoerder Noah Janssen.
«Toen was hier bos, maar ook vennen, poeltjes, heide. Die zijn in de loop van de tijd verloren gegaan.

Gaat het nu over de corsicaanse den of de beschermde eik, het zijn bomen, het zijn beide levende vormen in de natuur. Heb respect voor alles wat leeft. Ook al is de ander net wat minderwaardiger voor de mens.