zondag 8 februari 2009

hele kleine dingen

Ik ben dol op de kleine dingen in het leven. Je kent het misschien wel: het zonnetje dat schijnt, een glimlach die je wordt geschonken, de eerste krokus in het voorjaar. Of, zoals pasgeleden, een bloeiend Maarts viooltje wat staat te stralen tussen de nog net uit hun winterslaap ontwakende planten in de tuin. Een vrolijk polletje groen met paarse bloempjes. Er lopen mensen achteloos aan voorbij en ik…ik ben er op mijn hurken bij gaan zitten en heb het plantje met hetzelfde enthousiasme en een dikke glimlach begroet zoals zij dat ook bij mij deed. Een voorbijlopende buurvrouw keek me meewarrig aan. Alsof ik compleet gek zou zijn geworden en liep met een nors gezicht weer verder. Ik had haar nog willen naroepen "kijk nu..kijk nu: hoe mooi en hoe vrolijk" maar hield me in. Ze zou het waarschijnlijk toch niet hebben begrepen. Want anders had ik haar ook op haar hurken getroffen, kletsend tegen het plantje, net als ik nu deed. Ik vind het zo jammer..dat zoveel mensen al die mooie kleine kadootjes missen, over het hoofd zien. Druk met van alles, met hele grootse dingen, zodat de kleine dingetjes ze geheel ontgaan. Ze lopen bij wijze van spreken die ene bloeiende krokus zó ondersteboven in de jacht naar dat hele grote en grootse geluk. Ik denk, dat ons leven verschillende grote en grootse momenten kent. Maar die momenten zijn spaarzaam. Elk leven heeft een paar grote hoogtepunten en daar teert men dan zijn hele leven op. Het is mooi, maar wel erg jammer, als je jezelf zo beperkt tot spaarzame dingen. Als je elke dag een beetje goed kijkt en voelt, dan zie je altijd wel één of meer dingen waarom je blij kunt worden, iets om eventjes om te glimlachen. Dingen die de zon in je hart langer en warmer laten stralen. En als die zon straalt, straal jij. En als jij straalt, draag je dat uit en verwarm je op jouw beurt weer de harten van anderen. Kortom: het kan heel erg aanstekelijk zijn! Ik zou daarom zo graag tegen iedereen zeggen : kijk nu..KIJK nu..hoe mooi! Geniet er nu eens van….ZIE alle mooie kleine dingetjes in je leven!! En ik geloof waarempel dat ik dat eens vaker ga doen. Hopelijk steek ik meer mensen aan met mijn liefde voor kleine dingen. Want er is zoveel om blij mee en dankbaar voor te zijn. Om van te gaan stralen. Ga je mee de wereld besmetten?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

ik kan ook genieten van helemaal niets, maar dan echt letterlijk niets. gewoon het feit dat er even niet is, vind ik heerlijk!

Anoniem zei

Alle kleine gelukkige dingen, maakt het tot een groot geluk.. Als je die kleine dingen niet ziet. Kun je ook nooit helemaal gelukkig zijn.

Stel je voor dat er een groot geluk weg valt, dan heb je niets over.. Tenzij je ook de kleine dingen als geluk beschouwd!

Groetjes Laura

Anoniem zei

Zonde als mensen daar niet (meer) van kunnen genieten! Iig nog iemand die het WEL doet :)
Fijne dag!

Anoniem zei

Tsja, ik zou soms eigenlijk ook wel wat meer mogen genieten van de kleine dingen. Soms doe ik dat echt te weinig! Maar ik denk dat veel mensen ook bang zijn van wat anderen er wel niet van zullen denken. Ik bedoel; Ik zelf zou mij rot schamen, op mijn knieen naast een plantjes,... haha!

Wel een mooi stuk om over na te denken!

Liefs